Matemaatika, tekstülesanne. Ülesanne, kus antud mõningased arvulised väärtused ning nende arvude ja teksti hoolika lugemisega tuleb leida teatud/soovitud vastus esitatud konkreetsele küsimusele.
Kirjeldaksin elu läbi
tekstülesande:
Sünnijärgselt seisab meil ees
äärmiselt lihtsakoeline ning selgelt läbipaistva struktuuriga ülesanne.
Tegeleme tõenäoliselt 1-2 konstandiga ning usutavasti ei teki esitatud
küsimusele mitut erinevat ja teineteisest sõltumatut vastusevarianti.
Olles kokku liitnud saadud
väärtused ning leidnud oma elu esimese lahenduse, tunneme ennast kindlalt ning
tugevalt, mõni kasutaks ka omadussõnu nagu " vankumatult " ja isegi
"kõikvõimsana". Eks väiksed lapsed olegi kõikvõimsad:)
Kui oleme leidnud uued
väärtused leiame ka tee uute ja uudsete tekstülesanneteni. Näiteks edasi
liikudes ei ole tegemist enam ainukese ülesandega, tekib situatsioon, kus meil
tuleb edukaks edasi pürgimiseks valida kolme erineva ülesande vahel. Teisalt
võib esineda asjaolu, et suuna valik sõltub pigem ülesannete kvantiteedist -
ehk siis peame edasi liikumiseks ära lahendama kõik teele sattunud 3 ülesannet.
kuigi on võimalik jällegi olukord, et meil on 3 erinevat ülesannet, 3 erinevat
vastust..ning ees laiutab kolmeharuline ristmik.
Edasi muutub meie mudel
kolmemõõtmeliseks - tekstülesannetest tekib võrkmudel. Et mudeli ideed kõige
paremini ja selgelt edasi kanda, kasutan lihtsaid võrdluseid reaalsete
objektidega ning püüan piirata ebakonkreetsete metafooride kasutamist. Kui
eelnevalt oli meil võimalik valida ja näha kaunikesti selgelt, mitut ülesannet
me mingil ajahetkel lahendame ning millise valiku need kaasa toovad , siis
siinkohal on tekstülesande ülesehitus natukene komplitseeritum, sellest
tingituna tuleb meeles pidada, et ka ülesannete kogumiku generaalne
kontseptsioon. Esiteks tulemus: liikumine ei toimu enam samatasandilistel
ristmikel. Võimalus on , suunduda lineaarselt mööda x, y ja z telge, pöörelda
ümber enda telje (täpselt nagu planeet Maa seda väga edukalt teeb) st 360
kraadi, täiendavalt lisavad valikutesse keerukust ka sihitud tiirlemised ja
loomulikult ei saa selektsioonist välja jätta täielikult kaootilised ja vahel
isegi katkendjoonega liikumised.
Need olid liikumisvõimalused,
nüüd tooksin välja tekstülesande kujutletavad konstruktsioonilised struktuurid.
Konstantidele on nüüdseks lisandunud ka ajas muutuvad väärtused. Väärtused,
mille suurus muutub vastavalt ajale, isegi nende suund võib erineval ajahetkel
olla jällegi erinev (sõltuvalt ülesandest on võimalik kasutada absoluutväärtust).
Toon siinkohal lihtsa näite. Sul
on olemas 3 erinevat ja pealtnäha täiesti tavapärast ust (nende sisu on induktiivne, nende
taga peituvat olemust võib indikatiivselt ainult aimata) - roheline. kollane
ja oranž uks. Soovid (jällegi Sa ainult arvad, et seal on midagi
positiivset ja meeldivat) avada kollast ust. Kuid seisad täna koos erinevate
konstantidega ning arvuliste muutujatega ja seda ülesannet ei ole võimalik
käesolevaga (ehk eelnevate ül produktidega) lahendada. Isegi ei ole võimalik
tõestada, et lahendus puudub. Selleks pead Sa avama (jällegi Sa arvad, et ehk
need tarvilikud "arvud" paiknevad seal) rohelise ukse. Rohelise ukse
avades saad jällegi uued konstandid ning muutujad (jah, Sul on neid aina rohkem
ja rohkem) ning saad nüüd otsustada ja vaadata, kas uus valitud tee koos uue
tekstülesandega on nüüd täielik ning kas saad siirduda oma unistuste ukse
juurde või tuleb eelnevalt veel oranž uks avada. Täiendava lisasoovitusena
tuleks suure pildi fookuse säilitamiseks valikud eelnevalt põhjalikult
agregeerida.
Tundub iseenesest lihtne, tuleb
lihtsalt määrata kurss ning seejärel selle tarvis vajalike omadustega
"meeskond" kokku ajada. Üks aspekt seoses uste avamisega: me
oleme teadlikud, et arvulised väärtused võivad seoses uute uste avamisega muutuda.
Meie endi visuaalne oskus ülesannet tervikuna ette kujutada kerkib siinkohal
äärmiselt forsseerivalt esile. Oskus aimata konkreetsest muutujast lähtuvalt,
millises suurusjärgus võib toimuda selle suurenemine..vähenemine..ning seda
vastavalt valitsevatele oludele. Oludele, mis iga uue "ukse"
avanemisega võivad mingiks teadmata ajaks tundmatuseni muutuda.
Seoses faktiga, et nüüd on meil
muutujaid ning konstante kohati rohkem kui tarvis..on ka tekstülesannetes
esinevad küsimused mitmetahulised ning erinevate suundade ja tulemuste
pakkujad.
Nagu elus ikka võivad ka Sulle
mitmes eelnevas etapis abiks olnud konstandid äkitselt kaduda, ajutiselt
nähtamatuks muutuda..või muutuda arvuliselt..kuid fakt on, et konstant, kes on
kord oma väärtust muutnud, ei ole seda Sulle enam kunagi (vähemalt minule
isiklikult mitte)! Seda tuleb edaspidi käsitleda kui ühte arvulist väärtust,
kes sõltuvalt olude muutumisest võib oma väärtust muuta või moonutada. Ole
valmis ettearvamatute ettearvamatusteks ja loomulikult oled valmis
ettearvatavate ettearvamatusteks!
Kas saame ka tagasi liikuda
eelnevalt juba avatud uste juurde? Kas saame vaadata, ega me midagi maha ei
unustanud? Loomulikult, selline ongi võrkmudeli struktuur! Nagu eespool välja
toodud, siis toimub siin liikumine vastavalt Kapteni korraldustele. Hea Kapteni
korral on tegemist apartse olemisega fleksibiilse punktualistiga. Ole
ainult ise Kapten ning mõistata kurss paika!
Kuid nagu nüüdseks on selgunud,
siis tervikpilti vaadates on suures ülekaalus ikkagi arvulised muutujad. Neil
kõigil on küll omad tingimused ning "murdumispunktid", kuid siiski on
tegemist muutujatega.Sellest tingituna ei ole tihtilugu ka vajalike konstantide
eksisteerimisel võimalik nö "ajas tagasi" minnes minevikus lahendatud
ülesannet uuesti sama valemiga lahendada. Võib olla on nüüdseks tekkinud
olukord, kus oled avanud liiga palju uksi , aknaid, katuseluuke vms (tekib ju
"tuuletõmbus"), mis on teinud minevikus edukalt eksisteerinud
tekstülesande tänapäeval lahendamatuks. Saadud tulemus on fikseeritud kui ühe
verstapostina Sinu elus. Võta olukorda faktiliselt ning kasuta hetkel ellu
viskuvates ülesannetes. Kogu tegutsemise juures tuleks silmas pidada järgmist
tsitaati:
" kui loogika vastu ei
patusta, siis ei jõua üldse millenigi" - Albert Einstein
Tekstülesannete vastused tulevad
igal juhul, kas paned algoritmi õigesti kokku või mitte, kasutad õiges valemist
õigeid väärtuseid või mitte..mingisuguse vastuse annavad need alati (muidugi
situatsioonis, kus üldse lahendamast keeldud ei saa isegi neid vääraid
lahendeid. Kuigi on vist kõigile teada, et vääratest lahenditest võib
hiljem kasu olla- neid kutsutakse ka kogemusteks). Seega vastuse mingil määral
kombineerimine või isegi "võltsimine" on meile sisutu tegevus.
"Iga probleemi mistahes
lahendus on uus probleem" - Johann Wolfgang von Goethe
Tekstülesannete mudel on kui
autotuled, näed ainult niipalju enda ette kui liikumiseks vajad. Aina edasi
liikudes rullub meie ees lahti aina uusi ja uudseid olukordi.
Tekstülesannete võrkmudel on kui
kivi-paber-käärid. Kõikide käesolevate vahenditega on võimalik neid õigel ajal
korrektselt kasutades võita!
Kõigest eeltoodust järeldusena -
Me määrame oma saatuse ise!
No comments:
Post a Comment